Tiistaina 30.11. Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan listalla on mielenkiintoinen mahdollisuus edistää kävelyä ja pyöräilyä keskustassa ilman mitään haittavaikutuksia autoilulle: siltayhteys Kaisaniemenrannan ja Siltasaaren välille. Virkakunta kuitenkin ehdottaa, ettei sellaista siltaa tehtäisi. Se on harmi. Päinvastoin, silta pitäisi rakentaa ja sen jatkoksi toinen silta junaradan yli. Esittelen tässä blogissa omat ajatukseni ja visioni Hakaniemen ja Töölön yhdistävästä kävely-yhteydestä.
Silta Kaisaniemenrannan ja Siltasaaren välillä
Kaupunkiympäristölautakunta päätti 5.3.2019 Kaisaniemen puistosuunnitelman lähtökohtien yhteydessä seuraavasti: ”Kaisaniemen puiston peruskorjauksen lisäksi alueella tulee selvittää mahdollisuudet rakentaa kaunis, ympäristöön sopiva kävelysilta Kaisaniemenrannasta Siltasaareen.” Kaupunkiympäristötoimialan virkakunta teki työtä käskettyä ja on nyt selvittänyt siltaa. Siltayhteyttä voi helposti perustella tarpeelliseksi. Alla lainaus lautakunnan kokousmateriaaleista:
Jalankulun osalta uusi silta parantaisi saavutettavuutta erityisesti Siltasaaren ja Kaisaniemen puiston välillä verrattuna nykyiseen yhteyteen Pitkäsillan kautta. Tällöin vältyttäisiin vesistön kiertämiseltä sekä Pitkäsillan auto- ja raitiotieliikenteen välittömästä läheisyydestä. Uusi vesistösilta mahdollistaisi erityisesti jalankululle yhteyksien lyhenemisen ja parantaisi näiden kohteiden keskinäistä saavutettavuutta kävellen. Nykyinen kulkuyhteys Pitkäsillan kautta on kävelymatkana yli 600 metriä pidempi kuin uuden siltayhteyden kautta. Matkat on mitattu Kaisaniemenranta nimisen kadun päädyssä olevalta puistoaukiolta Siltasaaren kärkeen.
Tarkemmin sanottuna virkakunta tutki neljää eri mahdollista linjausta sillalle, jotka on esitetty alla. Liikenteellisen tarkastelun jälkeen siltavaihtoehdot supistettiin kahteen: linjaus A Säästöpankinrannan kärjestä Kaisaniemerannan soutupaviljongin pohjoispuolelle ja linjaus C Siltasaarenkärjestä soutupaviljongin eteläpuolelle. Tämä on minusta hyvin tehty, ja kumpikin linjauksista A ja C olisivat hyviä.

Kumpaakin siltavaihtoehtoa A ja C on arvioitu asiantuntija-arvioilla, mallinnuksellella kävelyliikenteen määrästä ja näkemätarkasteluilla. Jos yhtään kiinnostaa, kannattaa tsekata nämä materiaalit läpi. En kuitenkaan avaa niitä enempää, vaan hyppään suoraan virkakunnan johtopäätökseen. Asiantuntija-arvion perusteella siltaa ei suositella toteutettavaksi, sillä selvityksessä löydetyt kävelyn ja pyöräilyn hyödyt eivät kattaisi sillan investointikustannuksia.
Se on hyvin harmillista. Tämä on osittain myös hieman tekopyhää, jos venytämme näkökulmaamme hieman: vastahan sama Kaupunkiympäristön toimiala esitti Sörnäistentunnelia välttämättömänä, vaikka tunnelin hyödyt kattaa vain kaksi kolmannesta tunnelin kustannuksista. Jos Helsingin 10-vuotiseen investointiohjelmaan voi sijoittaa hillittömän paljon tehotonta autoinfraa, eiköhän sinne mahtuisi myös yksi vajaatehoinen kävelysilta.
Silta Kaisaniemenrannasta Töölönlahdelle
Edellinen johtopäätös on erittäin harmillinen myös siksi, että minusta selvitys jäi puolitiehen. Kaisaniemenlahden ylittävä silta ei ole tarpeellinen vain siksi, että se tarjoaa nykyistä suoremman ja paremman yhteyden Siltasaaresta ja sen lähistöltä Rautatieasemalle. Silta on tarpeellinen myös siksi, että se olisi puolet Hakaniemen ja Töölön välisen suoran kävely-yhteyden vaatimasta infrasta.
Töölön ja Hakaniemen välillä matkustaminen on aivan liian hankalaa. Hyvää joukkoliikenneyhteyttä ei ole, pyörällä pitää polkea joko Steissin kautta tai Linnunlaulun ylämäki, autoa ei kannata tällaisella matkalla käyttää ja kävely-yhteys on kiertelevä ja mäkinen. Moottoriliikenteelle on hankala kehitää parannusta nykytilaan, mutta kävelyliikenteelle ja ehkä pyöräliikenteelle olisi verrattain helppo kehittää ratkaisu. Tarvitsemme vain kaksi siltaa. Alla olevaan kuvaan olen hahmotellut, että miltä tämä voisi näyttää kartalla.

Kartassa on esitetty Siltasaaren ja Kaisaniemenrannan välisen siltayhteyden vaihtoehdot A ja C. Olen nimennyt nämä sillat Siltasaarensilloiksi. Kartassa on myös tiistaina lautakunnassa hyväksyttävä Kaisaniemen puistosuunnitelma ja omat ehdotukseni jatkosilloiksi Töölönlahdelle.
Pohjoisemman siltavaihtoehdon olen nimennyt Töölönlahdensillaksi. Se olisi silta Alvar Aallon kadun päästä Soutupaviljongin pohjoispuolelle. Eteläisemmän vaihtoehdon olen nimennyt Kaisansillaksi hieman eteläisempää tunnelia mukaillen. Tämä silta kulkisi lännessä Alvar Aallon kadun kiinteistöjen 1 ja 3 välistä ja idässä päättyisi Kaisaniemen kentän pohjoiskaarteeseen.
Kumpaakin siltaa olen ajatellut ensisijaisesti kävely-yhteytenä. Kuten Kaisantunnelin vaihtoehtoina selvitettyjen siltojen kohdalla on huomattu, pyöräiltävä silta vaatisi hillittömän pitkät rampit. Korkeusero maan ja rautateiden yläpuolella kulkevan sillan välillä on noin 8 metriä, eli 5 % kaltevuudella niiden yhdistämiseen tarvittaisiin noin 160 metriä pitkät rampit. Minä en välttämättä haluiaisi sellaisia ramppeja Töölönlahden tai Kaistaniemen puistoihin. Ilman pyöräyhteyttä siltojen päissä olisi ihan vaan portaat ja tarpeen mukaan hissit.
Olen kuitenkin luonnostellut sellaisia ramppeja katkoviivalla kummankin sillan päihin: Kaisansillalta joko Töölönlahdenkadulle tai puiston kaarevalle kulkukäytävälle ja kolmea eri mahdollista reittiä pitkin Kaisaniemenrantaan. Töölönlahdensillan luontevimmat rampit olisivat Töölön puolella suoraan kohti Hesperiaa ja Kaisaniemenrannan suuntaisesti kohti Kruununhakaa.
Katsomalla kartttaa voimme huomata, että näistä neljästä eri sillasta kannatta rakentaa erilaisia kokonaisuuksia riippuen siitä, mitä haluisimme tehdä. Jos haluamme minimoida kävely-yhteyden Hakaniemestä Töölöön, meidän tulisi tehdä Siltasaarensillan vaihtoehto A ja Töölönlahdensilta ilman ramppeja. Jos haluamme minimoida tämän matkan ja tehdä siitä pyöräiltävän, tarvitsemme Siltasaarensillan vaihtoehdon C ja Töölönlahdensillan ramppeineen.
Sen sijaan Kaisansilta tarjoaa erilaisen ja mielenkiintoisen mahdollisuuden: entä jos sillalta olisi myös yhteys Rautatieaseman laitureille? Tällöin kannattaisi rakentaa Siltasaarensillan vaihtoehto C ja Kaisansilta.
Siltojen mahdollistamat muutokset kävely-yhteyksiin
Viimeisin vaihtoehto (Kaisansilta ja Siltasaarensilta C) on erityisen huikea vaihtoehto siksi, että se mullistaisi kävely-yhteydet junilta Töölöön ja Hakaniemeen. Yhtäkkiä voisikin olla niin, että Ympyrätalolta olisi lyhyempi kävelymatka lentokenttäjunille kuin Mariankadulta, Erottajalta tai Kampista. Hillitöntä! Saisimme siis tuotua junia lähemmäs Hakaniemeä ja Töölöä ilman, että maan alle tulisi rakentaa miljardilla taikka kahdella eurolla Pisara-rata.
Pohjoisempi siltakokonaisuus (Töölönlahdensilta ja Siltasaarensilta A) olisi sekin huikea, vaikka silta ei lisäisi junien saavutettavuutta. Ympyrätalon ja Hesperianpuiston välinen kävelymatka lyhenisi noin kolmanneksella (1,5 km -> 1 km). Lyhennys matkan pituudessa sattaisi olla hyvinkin sellainen, että se lisäisi kävelyä Töölön ja Hakaniemen välillä reippaasti.
Kumpikin vaihtoehto olisi mahdollista toteuttaa ehkä alta 20 miljoonan euron. Rahamäärä ei ole toki mikään pikkuhilu. Minusta Helsingin tulisi kuitenkin pystyä panostamaan useita miljoonia euroja myös kävelyhankkeisiin – ei vain pyöräliikenteen, joukkoliikenteen ja autoliikenteen hankkeisiin. Meillä ei vieläkään osata rakentaa kävelyinfraa.
Toiveet jatkokäsittelystä
Toivon siis, että Kaupunkiympäristölautakunnan kokouksessa lautakunta päätää jatkaa Kaisaniemenlahden ylittävän sillan suunnittelua. Jatkosuunnittelussa tulisi ottaa huomioon radan ylittävä silta ja hakea kahden sillan kokonaisuuden kannalta parasta vaihtoehtoa. Sillat tuottaisivat yhdessä varmasti enemmän hyötyjä kuin kumpikaan yksin, jolloin sillat voisivat olla yhdessä toteuttamisen arvoisia. Olisi syytä myös tutkia, että kannattaisiko siltakokonaisuus tehdä vain kävelyliikenteen tarpeisiin vai tulisiko se mahdollistaa myös pyöräilylle – eli rakennettaisiinko satoja metrejä siltaramppeja puistoihin.
En tekisi parhaasta hyvän vihollista.
Tarvittavat luiskat mahtuu, varsinkin, jos Siltasaarensilta linjauksella A jatkuisi suoraan Töölönlahden sillalle.
Tai ramppien välttämättömyyttä voi kiertää esim. https://weburbanist.com/2014/03/26/need-a-lift-road-elevator-boosts-cyclists-up-hills/ tai hissein tai edes sallimalla fillaroinnin niille, jotka välttämättä haluavat kantaa portaissa ylös.
Fillaroinnin mahdollisuus myös kasvattaisi sillan laskennallista tehokkuutta.
Miksi, oi miksi? Miksi oteta lähestymistavaksi matkailun edistämistä: vertaa Luzernin historiallinen puusilta. Se vetää matkustajia puoleensa kuin hunaja mehiläisiä. – Eli tehdään kaunis ja maisemaan sopiva siltarakennelma. Mielellään katettu, säästyisi lumenluonniltakin. – Samaa voisi soveltaa kaikkialle, esim Elielin aukiolla. PS Toki pitää sillan peruskäyttökin turvata ruuhkilta, vaikka sitten eri kaista turisteille siihen.