Liikenne- ja viestintäministerimme on viime päivien uutisoinnin perusteella päättänyt, että Suomessa tulisi muuttaa raideleveyttä. Tämä on useista näkökulmista tolloa, joten puretaan asia pienessä ajankohtaisblogissa.
Blogi
Tämä blogi on ensimmäinen osa kahdesta, jossa maalaan oman visioni Tampereen seudun raideliikenteen kehityksestä 2060-tavoitetilanteeseen. Ensimmäinen osa keskittyy lähijuniin ja rataverkkoon.
Helsingin Koillisen ja Kaakon alueiden välille on ammottava yhteystarve. Käyn tässä blogissa läpi nykytilanteen ja sen, miten yhteyksiä voisi tehokkaasti. Lopputuloksena esitän yleiskaavaan mukaan uutta Koikka-ratikkaa yhdistämään kaupunkimme koilliset ja kaakkoiset osat.
Suomessa on viimeaikoina esitetty paljon puheenvuoroja rataverkon raideleveyden muuttamisen puolesta. Kertaan tässä blogissa, miksi ehdotus on huono.
Orpon hallitusohjelmassa yllättäen pilkottiin tunnin ja vartin junahanke osiin. Tässä blogissa pureskelen auki päätöksen vaikutukset.